حكمت

ارزش عفت ورزیدن و غلبه بر هوای نفس در آیینه روایات اهل بیت علیهم السلام

سرباز حضرت ولی عصر (عج)
حكمت

ارزش عفت ورزیدن و غلبه بر هوای نفس در آیینه روایات اهل بیت علیهم السلام

اعوذبالله من الشیطان الرجیم 

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلام علیکم 

........................................................

قَالَ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ :«أَوَّلُ‌ مَنْ‌ يَدْخُلُ‌ اَلْجَنَّةَ‌ شَهِيدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ‌ أَحْسَنَ‌ عِبَادَةَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَصَحَ‌ لِسَيِّدِهِ‌ وَ رَجُلٌ‌ عَفِيفٌ‌ مُتَعَفِّفٌ‌ ذُو عِبَادَةٍ‌.»

منبع حدیث:  کتاب شریف بحار الانوار ، تالیف آقای محمد باقر مجلسی ،جلد ۶۸، صفحه ۲۷۲

........................................................

 نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود کیست؟ رسول خدا صل الله علیه و اله فرمودند:
 نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود شهید است … و مرد پاکدامنی که عفت خویش را نگه داشته است و بندگی خدا کند.

کسی که از عفت خویش مراقبت کند، همانند شهید از نخستین کسانی است که وارد بهشت می‌شود. یعنی دوشادوش شهیدان راهی بهشت می‌شود.


مرحوم آقای محمد باقر مجلسی می‌فرماید: «متعفّف» یعنی این‌که با سختی پاکدامنی را برای خود فراهم می‌کند. واقعاً سخت است. 

........................................................

پيامبر صلى الله عليه و آله:

«إنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ؛


خداوند انسان با حياى بردبار پاكدامن با مناعت را دوست دارد.»


منبع حدیث:کتاب شریف كافى، جلد ۲، صفحه ۱۱۲، حدیث ۸

........................................................

برترین عبادات
از این بالاتر امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

«مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْءٍ افْضَلُ مِنْ عِفَّهِ بَطْنٍ وَ فرْجٍ؛ خداوند بندگی نشده است به چیزی که برتر از عفت شکم و شهوت باشد.»

این‌که انسان بتواند در برابر ارتباطات نامشروع خود را حفظ کند و پاکدامنی پیشه کند، بالاترین عبادت است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند:
«أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ الْعَفَافُ؛ بالاترین عبادت پاکدامنی است.»

ما نمازهای خود را می‌خوانیم، زیارت می‌رویم، مکّه مشرّف می‌شویم. اگر انسان بتواند در برابر این گناه مقاومت کند، از همۀ این عبادت‌ها بالاتر است.

 زیباترین صبر

امیر مؤمنان (ع) می‌فرمایند:

«صَبرٌ عِندَ المُصیبَۀ حَسَنٌ جَمِیل وَ اَحسَنُ مِن ذلِکَ الصَّبرُ عِندَ ما حَرَّمَ اللهُ عَزّ و جلّ عَلَیک؛ صبر بر مصیبت خوب و زیباست، ولی بهتر از آن، صبر بر گناه است.»

چنان‌که در ادامه می‌فرماید:
«و الذِّکرُ ذِکرانِ ذِکرُ اللهِ عزَّ و جلَّ عِندَ المُصیبَهِ وَ اَفضَلُ مِن ذلِکَ ذِکرُ اللهِ عِندَ ما حَرَّمَ اللهُ عَلَیکَ فَیکونُ حاجِزاً؛ 

ذکر دو نوع است: 

یکی ذکر خدا در هنگام مصیبت؛ و بهتر و بالاتر از آن یاد خدا در جایی است که خداوند چیزی را بر تو حرام داشته است و یاد خدا مانع از ارتکاب آن حرام می‌شود.»

 وقتی بین صبر بر طاعت و صبر بر معصیت، یعنی انجام طاعت و ترک گناه مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم انسان طاعت‌ها را انجام می‌دهد. و خیلی سخت نیست. امّا ترک گناه خیلی مشکل است. از لذّت گناه گذشتن بسیار سخت است.
فراوان‌اند کسانی که واجبات خود را انجام می‌دهند. نماز می‌خوانند. ماه رمضان روزه می‌گیرند. وقتی مستطیع می‌شوند به حج خانه خدا مشرّف می‌شوند. و آمادگی برای انجام واجبات و حتّی مستحبات هم دارند، امّا پای گناه که به میان می‌آید می‌لنگند. هنر این است که انسان در این سختی‌ها بتواند پاکدامنی خود را حفظ کند.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

اِذا فَعَلَ ذٰلِکَ خُلِعَ عَنْهُ الإیمانُ کَخَلْعِ القَمیصِ؛ اگر کسی گرفتار ارتباط نامشروع شد، همان‌طور که انسان پیراهن را از تنش بیرون می‌آورد، ایمان از او جدا می‌شود.

 

منبع:کتاب شریف وعده‌های الهی به صابران، تالیف آقای حسین حسینی قمی 

___________________

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

«أيُّما عَبدٍ كانَ‌ لَه صُورةٌ‌ حَسَنةٌ‌ مَع مَوضِعٍ‌ لا يَشينُهُ‌،ثُمَّ‌ تَواضَعَ‌ للّٰهِ‌، كانَ‌ مِن خالِصَةِ‌ اللّٰهِ‌.قالَ‌:قُلتُ‌:ما مَوضِعٌ‌ لا يَشينُهُ‌؟قالَ‌:لا يكونُ‌ ضَرَبَ‌ فيهِ‌ سِفاحٌ‌.»

«هر بنده‌اى كه زيباروى و بى عيب باشد و سپس در برابر خداوند فروتنى كند،از بندگان خالص و خاصّ‌ خداست.عرض كردم:منظور از بى‌عيب چيست‌؟فرمود:بدكاره‌اى با او بى عفّتى نكرده باشد.»

 

الإمامُ‌ الصّادقُ‌ عليه السلام: «مَن مَلَكَ‌ نَفسَهُ‌ إذا غَضِبَ‌،وإذا رَغِبَ‌،وإذا رَهِبَ‌،وإذا اشتَهىٰ‌،حَرَّمَ‌ اللّٰهُ‌ جَسَدَهُ‌ علَى النّارِ.»

امام صادق عليه السلام:« هر كس،وقتى خشم مى‌گيرد،يا به چيزى رغبت پيدا مى‌كند،يا مى‌ترسد و يا هوس چيزى را مى‌كند خويشتندارى ورزد،خداوند پيكر او را بر آتش حرام گرداند.»

 

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :« أشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ .»

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «شجاعترين مردم، كسى است كه بر هوس خود چيره آيد.»

 

 رسول الله صلى الله عليه و آله : «إنّ الشَّديدَ لَيسَ مَن غَلَبَ النّاسَ ، و لكِنَّ الشَّديدَ مَن غَلَبَ على نَفسِهِ ».

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :« پهلوان كسى نيست كه بر مردم چيره شود، بلكه پهلوان كسى است كه بر نفْس خود چيره شود.»

 

 تنبيه الخواطر : قيلَ : مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بقَومٍ فيهِم رجُلٌ يَرفَعُ حَجَرا يُقالُ لَهُ : حَجَرُ الأشِدّاءِ ، و هُم يَعجَبونَ مِنهُ ، فقالَ : أ فَلا اُخبِرُكُم بما هُو أشَدُّ مِنهُ ؟ رجُلٌ سَبَّهُ رجُلٌ فحَلُمَ عَنهُ فغَلَبَ نَفسَهُ، و غَلَبَ شَيطانَهُ و شَيطانَ صاحِبِهِ .

تنبيه الخواطر : گفته شده است پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به عدّه اى برخورد كه در ميان آنان مردى در حال بلند كردن سنگى به نام سنگ پهلوانان بود و مردم از [نيروى ]او تعجّب مى كردند حضرت فرمود : آيا به شما بگويم پهلوانتر از اين مرد كيست؟ مردى كه ديگرى او را دشنام دهد و او بردبارى ورزد و بر نفْس خود چيره آيد و بر شيطان خود و شيطان او غلبه كند.

 

 الإمامُ عليٌّ عليه السلام : «مَن قَوِيَ على نَفسِهِ تَناهى في القُوَّةِ .

امام على عليه السلام : هر كه بر نفْس خود زور شود، به اوج زورمندى رسيده است.»

 

 الإمامُ عليٌّ عليه السلام  :« أغلَبُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ بعِلمِهِ .

امام على عليه السلام : زورمندترين مردم، كسى است كه با دانش خود بر هواى نفْسش زور شود.»

 

نبی سُليمانُ عليه السلام : «إنّ الغالِبَ لِهَواهُ أشَدُّ مِن الّذي يَفتَحُ المَدينَةَ وَحدَهُ .

حضرت سليمان عليه السلام : كسى كه بر هوس خود پيروز شود، نيرومندتر از كسى است كه به تنهايى شهرى را فتح كند.»

 

منبع: کتاب شریف میزان الحکمه ‌، تالیف آقای محمد ری شهری ، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

___________________

عَنْ عَبْدِاللهِ ابْنِ سَنانِ قالَ: سَألتُ اباعَبدِاللهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ عَلَیهِ السَّلامُ: فَقُلْتُ الْمَلائِکَةُ اَفْضَلُ اَمْ بَنُوآدَمَ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ عَلِی بْنُ اَبیطالِبٍ عَلَیهِ السَّلامُ :«اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ رَکَّبَ فِی الْمَلائِکَةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَةِ وَ رَکَّبَ فِی الْبَهائِمِ شَهْوَةً بِلا عَقْلٍ وَ رَکَّبَ فی بَنی آدَمَ کِلْتَیهِما فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَیرٌمِنَ المَلائِکَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّمِنَ البَهائِمِ»

عبدالله بن سنان [از اصحاب امام صادق علیه السلام] نقل می کند: من از حضرت سؤال کردم که ملائکه افضل و بالاترند یا بنی آدم؟ پس حضرت علیه السلام فرمودند: امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند:

«به راستی که خداوند عزّوجلّ در وجود ملائکه عقل را آمیخت، بدون آن که شهوت برایشان قرار دهد و در وجود حیوانات شهوت را در آمیخت بدون آن که عقل برایشان قراردهد. ولی دربنی­آدم هر دو آنها را درهم آمیخت. پس هر انسانی که عقل او برشهوتش غلبه کند او بهتراز ملائکه است. و هر انسانی که شهوت او بر عقل او غلبه نماید او از حیوان پست­تر و شرّتر است.»

منبع حدیث:

کتاب شریف  بحارالانوار، تالیف آقای محمد باقر مجلسی (ره) ،جلد۶۰، صفحه ۲۹۹

 

والعاقبه للمتقین 

التماس دعا 

یا مهدی


موضوعات مرتبط: عفت
برچسب‌ها: حسین حسینی قمی

تاريخ : چهارشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۸ | 4:47 | نویسنده : سرباز حضرت ولی عصر (عج) |
.: Weblog Themes By Mahskin.ir:.